- Year:
- 2012 – 2014
- Location:
- Almere centrum
- Client:
- Ymere
- Partner:
- Aannemer Nijhuis Bouw B.V. Apeldoorn
Door de gezamenlijke planvorming van opdrachtgever, aannemer en architect bleek meer mogelijk te zijn met het beschikbare budget dan in eerste instantie ingeschat was. Vanaf het eerste begin tot aan oplevering is met respect voor de verschillende achtergronden kritisch maar creatief omgegaan met de beschikbare middelen versus de beoogde doelstellingen. Zodoende is er zelfs geld overgebleven, wat ten goede is gekomen aan aanvullende bewonersinitiatieven.
Er was geen georganiseerd bewonerscontact en de corporatie wilde graag een beter en meer duurzame relatie opbouwen met deze groep bewoners. Om de bewoners te leren kennen is een klankbordgroep opgericht; de leden van de klankbordgroep hebben actief meegedacht in de planvorming om zodoende het plan ook te laten aansluiten wat er speelt in de verschillende blokken. Aan de hand van sociale kaarten is in beeld gebracht wat er speelt qua sociale problematiek in en om de blokken. Dit is niet altijd eenvoudig op te lossen, maar door samen met bewoners contact te leggen met betrokken instanties als gemeente en politie ontstaat er meer begrip voor elkaars situatie en zijn ook daadwerkelijk bepaalde zaken aangepakt en opgelost.
Uiteindelijk heeft het positief bewonerscontact geleidt tot een aantal aanvullende bewoners initiatieven. Met behulp van subsidies en sponsors zijn een aantal groene dakterrassen aangelegd op de daken van de magazijnen van de winkels onder de woningen. Planvorming en realisatie met en door bewoners, waardoor men elkaar beter heeft leren kennen als belangrijk vertrekpunt voor een prettigere sfeer onderling, minder overlast en betere leefbaarheid.